På Långängsskolan i Danderyd är det en flerårig matematiksatsning som resulterat i bland annat en matematikverkstad. Som på många andra skolar var det inledningsvis problem med att få loss en lokal, men det löste sig så småningom genom att fritidspersonalen erbjöd ett kuddrum som de inte var nöjda med.
Treorna arbetar med multiplikation.
Några klipp ur mail från rektor Agneta Lange:
“Vårt matteprojekt fortskrider och matteverkstan’ satte fart på alla. Det blev liksom grädde på moset eller pricken över i. Vi har dessutom fått hedersomnämnande och 3000 kronor av kommunens Utbildningssnämnd för som det heter Långängsskolan har skapat en ny modell inom laborativ matematik.
—
Vi har Öppet Hus för föräldrarna regelbundet första timmen av dagen. De flesta klasserna lägger detta öppna hus i matterummet vilket uppskattas mycket av föräldrar och barn. Många glada skratt har hörts därifrån och föräldrarna får bra information om vad vi arbetar med.
—
Under nästa läsår kommer fkl och år 1 att arbeta med Mattelandet. Förra läsåret arbetade eleverna med Läslandet så nu går vi vidare med matten. Vi utgår från Den magiska mattepåsen och lägger även in utomhusmatte. Vi hittade inget färdigt koncept så det här har vi hittat på själva. Med den kunskap som nu finns hos personalen planerade de in två terminers arbete på en dag.
—
Vi tar gärna emot studiebesök.”
Elever i förskoleklassen bekantar sig med multilink.
Entusiastisk lärare i matematikverkstaden.
Det är två av Långängsskolan lärare – Ann Hallgren och Karin Nygren – som skrivit examensarbetet
Matematikverkstad – en väg till förståelse, se Uppsatser.
Om du är rättighetsinnehavare och har invändningar kontakta gärna oss via vår kontaktform.
Källa:
Långängsskolan, Förskoleklass – skolår 4
På Långängsskolan i Danderyd är det en flerårig matematiksatsning som resulterat i bland annat en matematikverkstad. Som på många andra skolar var det inledningsvis problem med att få loss en lokal, men det löste sig så småningom genom att fritidspersonalen erbjöd ett kuddrum som de inte var nöjda med.
Treorna arbetar med multiplikation.
Några klipp ur mail från rektor Agneta Lange:
“Vårt matteprojekt fortskrider och matteverkstan’ satte fart på alla. Det blev liksom grädde på moset eller pricken över i. Vi har dessutom fått hedersomnämnande och 3000 kronor av kommunens Utbildningssnämnd för som det heter Långängsskolan har skapat en ny modell inom laborativ matematik.
—
Vi har Öppet Hus för föräldrarna regelbundet första timmen av dagen. De flesta klasserna lägger detta öppna hus i matterummet vilket uppskattas mycket av föräldrar och barn. Många glada skratt har hörts därifrån och föräldrarna får bra information om vad vi arbetar med.
—
Under nästa läsår kommer fkl och år 1 att arbeta med Mattelandet. Förra läsåret arbetade eleverna med Läslandet så nu går vi vidare med matten. Vi utgår från Den magiska mattepåsen och lägger även in utomhusmatte. Vi hittade inget färdigt koncept så det här har vi hittat på själva. Med den kunskap som nu finns hos personalen planerade de in två terminers arbete på en dag.
—
Vi tar gärna emot studiebesök.”
Elever i förskoleklassen bekantar sig med multilink.
Entusiastisk lärare i matematikverkstaden.
Det är två av Långängsskolan lärare – Ann Hallgren och Karin Nygren – som skrivit examensarbetet
Matematikverkstad – en väg till förståelse, se Uppsatser.
Om du är rättighetsinnehavare och har invändningar kontakta gärna oss via vår kontaktform.
Källa: